18. januar 2018

Kampagne: Positiv udvikling i velfærd

Torsdag rammer en annoncekampagne flere aviser. Kampagnen sætter fokus på det arbejde, danske svineproducenter hele tiden gør for at gøre velfærden for danske grise endnu bedre

Vi er blandt de bedste i verden til grisevelfærd, og i år bliver vi endnu bedre. Det er budskabet fra Landbrug & Fødevarer i en række annoncer i landsdækkende aviser torsdag.

Danske svineproducenter arbejder hele tiden på at forbedre dyrevelfærden, og annoncerne fremhæver nogle af indsatsområderne i 2018: Flere løse søer, mere skånsom kastration, og så skal forskningen tage et kvantespring fremad.

”Danmark er allerede bannerfører for et højt niveau af grisevelfærd, men det betyder ikke, at vi hviler på laurbærrene. Vi ønsker hele tiden at gøre det endnu bedre,” siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer.

Forbrugeren skal med

Tiltag, der skal øge dyrevelfærden, er oftest forbundet med flere udgifter for landmændene. Derfor er det afgørende med forbrugernes opbakning

”I takt med resultaterne fra vores forskningsprojekter ønsker vi at udvikle og forbedre dyrevelfærden for flest mulige grise. Med ’flest mulige grise’ mener vi, at det samtidig skal være realistisk i forhold til forbrugernes efterspørgsel. Vi må ikke skabe så dyre produktionsvilkår for de danske landmænd og fødevarevirksomheder, at forbrugerne i stedet vælger billigere kød fra lande, der har et lavere niveau af dyrevelfærd. Det gavner hverken danskerne eller grisene,” siger Karen Hækkerup.