Under den lange indtjeningskrise i landbruget har man jævnligt kunnet læse, at produktiviteten i erhvervet er steget. Der er løbet stærkt og rationaliseret for at kompensere for de lave priser på kød og mælk. Der er dog stadigt ét sted, hvor mange landmænd kan have glæde af at blive endnu dygtigere.
I hvert fald hvis man spørger SEGES Akademi.
- Ledelsesindsatsen er et område, hvor der stadigt er noget at hente. At være leder i en landbrugsvirksomhed kræver meget mere end tidligere. Strukturudviklingen med større bedrifter og medarbejdere, der har andre og større forventninger til lederen, stiller ham over for nye udfordringer. Intuition og empati er ikke længere nok, siger Karen Tegllund, der er uddannelseschef i SEGES Akademi.
8 kursusdage og mulighed for at få papir på ens kompetencer
Til ejere, der vil gøre sig selv eller deres driftsledere dygtigere til at lede, motivere og udvikle har SEGES Akademi, i samarbejde med rådgivningsvirksomheder i DLBR og Erhvervsakademi Aarhus, tilrettet akademiuddannelsen ”Ledelse i praksis”, så den er målrettet ledere i landbruget. Uddannelsen løber over i alt 8 kursusdage og kræver ikke andre forudsætninger, end at man har en erhvervsuddannelse, altså for eksempel er faglært landmand, og så selvfølgelig har lysten til at udvikle sig selv i lederrollen. Ønsker man papir på sine lederkompetencer, kan man afslutte forløbet med at lave en kort opgave og gennemføre en mundtlig eksamen.
- Udgangspunktet for uddannelsen er de udfordringer, man møder i hverdagen som leder. Det er altså problemstillinger, som man typisk er stødt på i forvejen, og som de andre på holdet oftest også kender. I forløbet bliver man klogere på, hvordan man bedst tackler udfordringerne, hvilken type leder man er, og hvordan man bedst kan udvikle sig i lederrollen, fortæller Karen Tegllund.
Ledelse i praksis har allerede været afviklet syv gange og er blevet fint modtaget af de 108 deltagere, der har gennemført forløbet.
- Vi har fået god respons fra kursisterne. De fremhæver det praksisnære, altså at undervisningen tager udgangspunkt i deres egen hverdag på en bedrift samtidig med, at underviseren, der kommer fra ledelsesakademiet på Erhvervsakademi Aarhus, bygger ledelsesteorier og –modeller op om udfordringerne. Det går også igen i evalueringerne, at sparringen med medkursisterne giver stort udbytte. Det giver værdi at høre, hvordan andre har tacklet en situation, for eksempel at skulle navigere igennem konflikter eller give kritisk feedback til en medarbejder, afslutter Karen Tegllund.