10. oktober 2019
Vognmandens (foderstoffirmaets) ansvar og pligter omfatter følgende:
Vognmanden skal sørge for, at arbejdet med påfyldning af siloer i alle led planlægges og tilrettelægges således, at det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Vognmanden skal, inden et arbejde iværksættes og under arbejdet, vurdere, om forholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige under hensyn til det arbejde, der skal foregå, og hvis dette ikke er tilfældet, sørge for, at forholdene i det omfang, det er muligt og rimeligt, ændres, så arbejdsstedet er forsvarligt indrettet.
Vognmanden skal sikre, at siloerne kun anvendes til de arbejdsfunktioner og under de betingelser, de er egnet til, så begrænsninger, der følger heraf, ikke overskrides til fare for sikkerhed eller sundhed. Er der sikringsdele eller andet beskyttelsesudstyr, så skal de anvendes efter hensigten, og foreskrevne sikkerhedsforanstaltninger skal iagttages.
Har vognmanden viden eller mistanke om risici i forbindelse med siloerne, må vognmanden gøre landmanden opmærksom på dette – og ellers i øvrigt træffe de foranstaltninger, der kan sikre, at de ansatte kan udføre arbejdet med påfyldning af siloerne sikkerheds og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
”Cyklon og indblæsningsrør kan blive overbelastet ved overfyldning. Ved overfyldning fyldes cyklonen og indblæsningsrøret, og luften kan ikke afledes fra siloen. Dermed overbelastes siloen ved overtryk, hvilket kan medføre at siloen revner. Derfor anbefaler Tunetanken at siloen leveres med overtryksventil og/eller fyldemelder.” Jens Lund, tekniker hos Tune-tanken.
Hvis et siloben eller vindkryds er blevet trykket ved påkørsel, der er kommet frostskader på fundamentet eller der er sket andre skader, skal det udbedres hurtigst muligt. Et bøjet siloben eller vindkryds skal skiftes helt ud, undgå at lappe på det. Tag kontakt til siloleverandøren, der skal kunne stå inde for reparationen, for at garanti og leverandøransvar fortsat gælder.
”Hvis der tale om alvorlige skader, kan din foderleverandør være nødt til at stoppe levering til den skadede silo, indtil skaden er udbedret, og det igen er forsvarligt for chaufføren at arbejde i nærheden af den. Den situation vil vi alle rigtig gerne undgå, så vi opfordrer til at udføre løbende eftersyn og god dialog mellem landmand og foderleverandør.” Claus Saabye Eriksen, teamleder i DAKOFO.
Foderets vægtfylde kan variere, og siloen skal altid kunne modstå presset fra vægten. Det står oplyst i brugsanvisningen til din silo, hvilken vægtfylde, siloen er godkendt til. Har du ikke længere brugsanvisningen, eller er du i tvivl, så kontakt en siloleverandør for hjælp.
En cyklon er et godt alternativ til poser, fordi den ikke kræver tømning eller anden vedligehold. Men det er lidt af en udskrivning at eftermontere cykloner, så anbefalingen er, at nye siloer har en cyklonløsning fra starten.
En cyklon sikrer en mere jævn fordeling af det indblæste foder. Dermed minimeres risikoen for at foderet pakker sig hårdt i en side af siloen, danner bro. Brodannelse skader siloens konstruktion, for når du banker på siloen for at løsne det ophobede foder, falder søjlen af foder pludseligt. Det med-fører både en trykskade i bunden af siloen og en vakuumskade i toppen af siloen.
Når siloens kapacitet skal vurderes, er det ikke kun et spørgsmål om volumen, men også om vægtfylde. Vægtfylden angiver, hvor tungt indholdet må være pr. kubikmeter. Tungt foder belaster siloens konstruktion, og den skal være godkendt til at kunne modstå belastningen.
Slag på siloen, og den pludselige belastning, når en bro løsner sig, belaster siloen. Vælg derfor en silo, hvor der indbygget en løsning på brodannelser.
Tendensen går mod mere findelt, ”mel-agtigt” foder, der desværre også støver mere. Undgå støv i luften omkring siloen med en cyklon i kombination med en poseopsamling.
For at kunne arbejde sikkert i siloen, fx under rengøring, skal man også kunne reddes hurtigt ud. En mandeluge er derfor den bedste løsning for at kunne opfylde kravet om evakuering, som gælder, når der arbejdes i lukkede rum.
Arbejdstilsynet har skærpet opmærksomhed på foderstofchaufførens risiko ude på bedrifterne, når siloer fyldes. Derfor har DAKOFO, brancheforeningen af korn- og foderstofhandlere i Danmark og SEGES gennemført en stor kortlægning af fodersiloer i hele landet for at kunne vurdere, hvor stor en risiko, der er tale om. Det har resulteret i den viden, der er samlet her på siden.
Køres der tæt forbi siloen?
Sæt et truckværn op foran de udsatte hjørner, så påkørslen af siloens bærende dele undgås.
Står der vand på pladsen ved siloen?
Tag området omkring siloen med dræningen. Det forebygger også glat føre om vinteren.
Undgå udluftning fra flere siloer i samme rør
Det fælles luftafkast risikerer nemt at stoppe til, og chaufføren har svært ved at opdage det.
Ved at skifte til enkeltstående rør kan du undgå overtryk og silosprængning. Sæt en pose på hvert rør, så støvet bliver samlet op. Husk at posen skal tømmes efter hver indblæsning. Læg det ind i rutinen, så dine medarbejdere ikke skal overveje, om det nu også er nødvendigt.
Efterse din silo jævnligt
Tag den med i sikkerhedsrunderingen og i jeres eftersyn af gårdens udstyr, eller tilkald fagfolk fra siloleverandøren.
Undgå lappeløsninger
Der er store kræfter på spil i din silo, så enhver skade skal udbedres kvalificeret. Spørg altid fagfol-kene hos siloleverandøren, før du selv påtager dig at lave reparationen.
Printet er fra Svineproduktion.dk. d. 7-12-2024
Ophavsretten tilhører SEGES. Informationerne fra denne hjemmeside må anvendes i anden sammenhæng med kildeangivelse.
Ansvar: Informationerne på denne side er af generel karakter og søger ikke at løse individuelle eller konkrete rådgivningsbehov. SEGES er således i intet tilfælde ansvarlig for tab, direkte såvel som indirekte, som brugere måtte lide ved at anvende de indlagte informationer.
Artiklen findes på adressen: svineproduktion.dk/Viden/Paa-kontoret/Oekonomi_ledelse/Ledelse/Din-silo---dit-ansvar