10. marts 2017 | Opdateret/Gennemlæst 28. marts 2017

Faldgrube – har du søgt til korrekt anlægstype af dine svinestalde?

Ved ansøgning om staldstøtte til slagtesvinestalde, skal der være overensstemmelse mellem det ansøgte og gennemførte projekt. Ellers risikeres sanktion udmålt i forhold til afvigelsens omfang og alvorlighed.

Af Bent Ib Hansen

I Landdistriktsprogram 2016 blev der i alt ansøgt til 169 slagtesvin-staldprojekter - et omfang svarende til 495.000 stipladser.

I de kommende måneder sender Landbrugs- og Fiskeristyrelsen løbende tilsagn om støtte i et omfang svarende til op mod 342 mio. kr. Hovedparten vil få positivt tilsagn, hvis de dels overholder de formelle ansøgningskrav og samtidigt har opnået mindst 8 point.


Bemærkning: Den 23. marts fremsatte Miljø- og fødevareministeren lovforslag i Folketinget om at tilbudslovens regler fremover ikke skal gælde for standardiserede tilskudsordninger under landdistriktsprogrammet. Læs mere nedenfor under ”Husk at indhente mindst to tilbud”


Har du søgt korrekt anlægstype?

Særligt i denne støtteordning indgår princippet ”standardomkostninger”, hvor der for konventionelle slagtesvinestalde er beregnet en fast standardomkostning per etableret stiplads.

Tilskudsbeløbet beregnes som 20 % af den fastsatte standardomkostning (jf. tabel 1). Det gør, at ansøgere ikke længere skal indhente to tilbud på ansøgningstidspunktet. Samtidig sker bortfald af den fulde bilagskontrol ved udbetaling. Det giver nem administration både hos ansøgere og myndighed, hvor den administrative byrde forventes reduceret med op til 75 procent.

I stedet er der fysisk kontrol af, om der er bygget som ansøgt. Det vil sige, kontrol af om der reelt er bygget de kvadratmeter netto stiareal, der er ansøgt, og om der er investeret i alle obligatoriske elementer som er beskrevet for indsatsområde 1 (barmarksprojekter) og indsatsområde 2 (tilbygning og totalrenovering).

Såfremt et obligatorisk element ikke er opført ved den afsluttende kontrol, vil sanktion blive udmålt i forhold til afvigelsens omfang og alvorlighed. Med omfang menes, om der eksempelvis er et eller flere obligatoriske elementer, som mangler i den afsluttende kontrol. Med alvorlighed menes, om det manglende obligatoriske element eksempelvis vurderes at være en væsentlig del af byggeriet. Begge forhold vil indgå i vurdering af sanktionens størrelse.

Ud fra en grundcase blev for hver af de tre stald-kategorier beregnet en standardpris som vist i tabel 1.

Tabel 1. Standardomkostning ved modernisering af slagtesvinestalde i 2016 1

Projekttype Standardomkostning Udbetalt støttebeløb
1. Barmarksprojekt 2
4.300 kr./stiplads  20 % = 860 kr./stiplads
2. Tilbygning til eksisterende svinelokalitet (”nybyg”)
3.700 kr./stiplads 20 % = 740 kr./stiplads
3. Totalrenovering af eksisterende gulv/inventar i stald 3
1.600 kr./stiplads 20 % = 320 kr./stiplads

1 Ansøgningsgrundlag: Antal stilpladser = m2 netto stiareal/(0,65 m2×1,05). (1,05 udtrykker øget antal stipladser indrettet til sygesti)
2 Nyt husdyranlæg på bar mark uden tilknytning til eksisterende driftsbygninger
3 Ved totalrenovering menes en så omfattende renovering, at den er godkendelsespligtig med overholdelse af BAT-standardvilkår svarende til nybyggeri – altså at alle installationer i stalden inklusiv gulvprofil bliver udskiftet og fornyet

Hvad er forskellen på et tilbygnings- og et barmarksprojekt

Samlet er der søgt støtte til 233.000 stipladser i barmarksprojekter, mens der er søgt støtte til 185.000 stipladser som tilbygningsprojekter. Denne overvægt af barmarksprojekter kan være reel, men kan også skyldes stort fokus på den største støttesats, hvor et barmarksprojekt opnår 120 kr. ekstra pr. stiplads end et tilbygningsprojekt.

Et barmarksprojekt kan i princippet opføres i nærheden af en anden stald. Men det kræver, at staldanlægget indeholder alle de ekstra obligatoriske investeringselementer beskrevet i tabel 2.

Hvis der er søgt til barmark, og der er valgt et lavere niveau af installationer end beskrevet i tabel 2, så vil der ved den afsluttende kontrol ikke være overensstemmelse mellem det ansøgte og det gennemførte projekt. På det grundlag kan man risikere en sanktion, og i yderste konsekvens at tilsagnet bortfalder.

Hvis man ved nærmere eftertanke vurderer, at det ansøgte barmarksprojekt i højere grad er et tilbygningsprojekt (jf. krav i tabel 2), så er det en god idé at ansøge om projektændring til et tilbygningsprojekt. På den måde undgås både usikkerhed og bøvl ved den afsluttende kontrol, som er grundlag for udbetaling af tilskud.

Der kan dog først søges om projektændring når der er opnået og modtaget tilsagn om tilskud. I vejledning om tilskud til modernisering af slagtesvinestalde 2016 er beskrevet, hvordan man søger om ændring af sit projekt. Vær opmærksom på, at ændringen skal være begrundet og at projektet i sin ændrede form fortsat skal være prioriteret.

Tabel 2. Barmarksprojekt skal altid indeholde ny investering i følgende ekstra inventar og servicefaciliteter

  • Vej/vendeplads til store biler, evt. befæstet areal
  • Vådfoder-blandetank el. fodertrækstation
  • Fodersilo/foderlade til silo mv.
  • Forrum/mandskabsfaciliteter, m2
  • Udleveringsrum/rampe til udlevering
  • Vandforsyning
  • Varmeforsyning til rumopvarmning
  • Strøm, HPFI-relæ og evt. nødstrømsanlæg
  • Komplet nedsivningsanlæg/sandbrønd

I beregningscase er disse ekstra inventar og servicefaciliteter i et barmarksprojekt estimeret til en ekstra omkostning på godt 450 kr. per stiplads. Bilag 1 i ”Vejledning om tilskud til modernisering af slagtesvinestalde” lister de obligatoriske investeringselementer, der som minimum skal indgå, for at byggeprojektet er støtteberettiget.

I et barmarksprojekt skal det nye staldanlæg indeholde de basale foderinstallationer i form af vådfoder-blandetank eller fodertrækstation, ligesom der skal være fodersilo og lille foderlade. Endvidere skal der være forrum og mandskabsfacilitet og udleveringsrum/rampe. Der skal være vandforsyning og strøm, der skal lægges ind selvstændigt. Der må ikke være tale om strøm fra eksisterende bygningsanlæg. Derudover skal der være HPFI-anlæg og komplet nedsivningsanlæg.

På Landbrugs- og Fiskeristyrelsens hjemmeside er beskrevet, hvornår der tilskudsmæssigt kan være tale om et barmarksprojekt.

Hvornår er der tale om et barmarks-projekt?

Det afgørende, for om et projekt med etablering af en ny slagtesvinestald under ordningen kan kategoriseres som et barmarksprojekt, er, om der sker investering i alle de obligatoriske omkostninger for barmark i bilag 1 i vejledningen, herunder ekstra inventar og servicefaciliteter.

I beregningsgrundlaget for standardomkostningen til ”barmark” er i ”Ekstra inventar og servicefaciliteter” medregnet omkostning til vådfoder-blandetank eller trækstation til tørfoder samt nødvendig silokapacitet til håndtering af daglig fodring (evt. 8-10 dages opbevaring ved levering af færdigfoder).

Silo kan være placeret inde i en foderlade (kan være en eksisterende lade på ejendommen), eller de kan være placeret udendørs, enten i tilknytning til den nye stald eller hvor mølleri og råvarehåndtering i øvrigt er på ejendommen.

Når der i definitionen af barmarksprojekter i denne ordning omtales komplet installation således: ”Ved komplet installation forstås i denne ordning et anlæg med investering i alle service- og opbevaringsfaciliteter, som kan drives selvstændigt.”, skal det ikke forstås som den fortolkning, der er i henhold til miljølovgivning om to adskilte husdyranlæg, som også kræver to adskilte miljøgodkendelser (et anlæg, som kan sælges fra).

(Fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsens hjemmeside)

Særligt vedrørende behov for gyllekapacitet

I specielt to situationer vurderes det, at op mod 30 procent af ansøgte projekter ikke har behov for at etablere fuldt omfang af kapacitet til gødningsopbevaring:

  • hvor gylle fra anlægget leveres til biogasanlæg – og efterfølgende fordeles på andre lokaliteter
  • hvor der for den samlede bedrift er tilstrækkelig opbevaringskapacitet på samme lokalitet, eller at gylle løbende transporteres til andre lokaliteter med ledig opbevaringskapacitet

For denne situation har Landbrugs- og Fiskeristyrelsen taget stilling og på forhånd udmeldt sanktionens størrelse.

For at fastholde det fulde støttebeløb skal der bygges anlæg til mindst til 6 måneders opbevaring af gylle. Det svarer til, at der skal opføres opbevaringsanlæg svarende til 1 m3 gyllekapacitet per etableret stiplads.

Etableres der en mindre kapacitet til gylleopbevaring end svarende til 6 måneder, vil der ske en relativ reduktion i det beregnede støttegrundlag.

Hvis der eksempelvis overhovedet ikke etableres nyt anlæg til gødningsopbevaring, vil beregningsgrundlaget for støtte blive reduceret med 7 % ved barmark og 8 % ved tilbygning, hvilket i store træk svarer til den sparede omkostning ved ikke at etablere anlæg til gødningsopbevaring.

Husk at indhente mindst to tilbud

I projekt- og byggefasen skal man være skarp på, at hele byggeprojektet er underlagt tilbudsloven som følge af, at man får offentligt tilskud til et bygge- og anlægsprojekt på over 300.000 kr. Nedenfor er nogle af de vigtigste regler angivet – for et komplet overblik henvises til vejledningen på lfst.dk - se link i kassen nedenfor.


Opdatering: Miljø- og fødevareministeren har fremsat lovforslag om at tilbudslovens regler fremover ikke skal gælde for standardiserede tilskudsordninger under landdistriktsprogrammet.

Ifølge § 2 forventes loven at træde i kraft den 1. juli 2017 og gælder for projektstøtteordninger, der etableres efter lovens ikrafttræden, samt ordninger, der er etableret før lovens ikrafttræden med hensyn til sager, hvor der ikke er indgivet anmodning om slutudbetaling.
Det vil sige at projekter der har fået tilsagn under ordningerne ”modernisering af slagtesvinestalde 2016” og ”farestaldeordningen 2016” forventes ikke at skulle dokumentere overholdelse af tilbudsloven via indhentning af mindst to tilbud. Det vil gælde i alle sager efter 1. juli 2017, hvor der endnu ikke er indgivet anmodning af slutudbetaling.

Bemærk at forslaget skal endelig vedtages i Folketinget før end de nye regler træder i kraft. Vi ser frem til en forhåbentlig snart vedtaget.


Indhent mindst to underhåndsbud – regel for bygge- og anlægsopgaver større end 300.000 kr.:

  • Opfordring til tilbudsgiverne skal være skriftlig (dokumentation), selv om loven ikke kræver det
  • I opfordringen til at afgive tilbud skal det være oplyst, efter hvilket kriterie tildelingen vil ske; laveste pris eller det økonomisk mest fordelagtige tilbud, dvs. pris eller kvalitet. Det kræves, at et af de modtagne tilbud vælges, og at der vælges efter det opstillede kriterium
  • Dokumentation for overholdelse af reglerne skal opbevares i mindst fem et halvt år fra datoen for slutudbetaling. Det omfatter også opbevaring af de tilbud, som ikke blev accepteret. Det omfatter også faktura for de udgifter, som er omfattet af udbud, selv om der i øvrigt ikke er bilagskontrol på ordningen
  • Landbrugs- og Fiskeristyrelsen kan på ethvert tidspunkt forlange at se materialet

Dette er en stærkt forenklet beskrivelse af udbudsreglerne – der henvises til den fulde gennemgang fra side 26 i vejledningsmaterialet, som er det reelle grundlag for tilskudsordningerne.