13. september 2018

Øget indsats ved rengørings- og desinfektionspladserne

Styregruppen for DANISH ordningen har besluttet, at kontrollen ved grænsevasken skal øges. Alt for mange biler er beskidte, når de kommer til Danmark.
Der skal strammes op på kontrollen ved vaskepladserne, så beskidte svinetransporter bliver sendt retur. Hver gang. En enig styregruppe for DANISH med repræsentanter fra hele branchen har netop besluttet, at der skal sættes nye tiltag i gang, for at sikre at bilerne er rengjorte, før de kommer til vaskepladsen.
 
”Det er vigtigt, at bilerne er vasket, før de kommer til Danmark. Ved vaskepladserne får de en ekstra omgang vask og desinfektion, så vi er helt sikre på, at der ikke kommer sygdomme ind i landet. Men den første rengøring og desinfektion skal være klaret inden,” siger Erik Larsen, formand for Landbrug & Fødevarer Svineproduktion.
 
Beslutningen kommer, efter stikprøver fra DANISH og Fødevarestyrelsen har vist, at mange transportører sløser med rengøringen.
 
”Chaufføren tænker måske, at hvis der ligger skidt, så skal det nok komme væk i vasken i Danmark. Men det er ikke okay. Vi vil slet ikke have selv den mindste smule skidt ind i vaskehallerne, da det er en risiko i sig selv,” siger Erik Larsen.
 
Det vil nu blive undersøgt, hvordan det praktisk kan foregå. Men tanken er at sætte en kontrolpost op et stykke før vaskehallen, som kan gennemgå bilen, inden den får ”go” til at køre til vask og desinfektion.
 

Erik Larsen: ”Nul tolerance over for sløseri”

DANISH ordningen skal sikre, at vi kan blive ved med at opretholde det høje sundhedsniveau blandt danske grise. 
 
”Der er en grund til, at vi har det høje sundhedsniveau, vi har. Men Afrikansk Svinepest rykker tættere og tættere på og jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt der er, at man kun tager imod rengjorte og desinficerede biler, der har overholdt eventuel karantæne,” siger Erik Larsen.
 
Hvis vognmanden ikke overholder vask- og karantæneregler, har det konsekvenser. Det er derfor blevet besluttet at ekskludere en tysk vognmand fra DANISH, som har lavet en grov overtrædelse af reglerne i DANISH Transportstandard. En af vognmandens biler fik sort certifikat og dermed karantæne på syv dage, før den måtte køre videre til en dansk svineproducent. 
 
”Jeg er rystet over, at en vognmand vil sætte hele den danske svineproduktion på spil ved at transportere grise, selvom han har karantæne. Vi tolererer ikke sløseri,” siger Erik Larsen og slutter med en opfordring til svineproducenter:
 
”I er nødt til at tjekke vaskecertifikat for jeres transportører hver gang. Vi kan gøre nok så meget for at holde sygdomme ude, men den allersidste barrikade er ude ved jer”.