Det nye bygningsreglement trådte i kraft 1. jan. 2018, med en overgangsordning frem til 1. juli. 2018. Se ændringerne her.
Med det nye bygningsreglement er der sket to ændringer i forhold til det tidligere BR15:
- Den første ændring er at Bygningsreglementets spalteopdeling af krav- og vejledningstekst fjernes til fordel for en emnespecifik opdeling af kravene. Den struktur skulle gøre det tydeligere at se, hvad formålet med de enkelte bestemmelser er og hvilke krav, der skal overholdes i det konkrete byggeri. Ulempen er at der så bliver et større antal individuelle vejledninger til de forskellige bygningskategorier, som fx industri og lager, Avls- og driftsbygninger osv.
- Den anden ændring, er den største, idet den tekniske byggesagsbehandling, dvs. brand og konstruktion, i kommunerne afskaffes og der indføres en certificeringsordning. Målet er at den uensartede sagsbehandling som vi har oplevet mellem kommuner, skulle blive mere ensartet.
Dette gennemføres ved at ansvaret for at dokumentere og kontrollere, at brand- og konstruktionskrav er overholdt, overgår til en såkaldt ”certificeret rådgiver”. Kravene til den certificerede rådgiver, afhænger af hvor kompliceret det konkret byggeri er.
Byggeriet vurderes i forhold til brand- og konstruktionsklasse, baseret på anvendelseskategori og risiko- og konsekvensklasse, og jo mere kompliceret et byggeri – desto større krav er der til den certificerede rådgivers kompetencer.
I og med der ikke findes certificerede rådgivere endnu, og ej heller et Certificeringsorgan, kan man frem til 2020, kan man vælge at få byggesagsbehandlet brand- og konstruktionsforhold hos kommunen, hvis ikke der er tilknyttet en certificeret statiker eller brandrådgiver på byggesagen. Herefter vil kommunens rolle i byggesagsbehandlingen være at tage stikprøvekontrol i 10 % af de færdiggjorte større byggerier.
Konsekvenser
Øget dokumentation:
- Der er øgede krav til dokumentation både før og efter et byggeri, idet man i byggeansøgningen skal dokumenteret at det der udføres er i overensstemmelse med bygningsreglementet, og ved afslutning af byggeriet skal man så dokumentere at det også er udført som ansøgt.
- Endvidere er der krav om kontrolplaner i løbet af byggefasen, og slutteligt skal der i forbindelse med den afsluttende dokumentation, afventes en ibrugtagningstilladelse.
- Omkostningsniveau
- Ændringerne er størst på brandområdet vedr. dokumentation, mens det på konstruktionsområdet er stort set de samme krav som nu.
- Hvorvidt certificeringsordningen betyder øgede omkostninger til en byggesag er endnu uvist, men man kunne jo håbe at de forbliver uændret eller måske endnu billigere, såfremt det bliver udsat for konkurrence.