I en videohilsen til årets Grisekongres sendte børne- og undervisningsminister Mathias Tesfaye en særlig anerkendelse til produktionsdirektør Nikolaj Kjellerup og hans elev Victor Henriksen, der har vundet prisen Årets Særlige Indsats. Sammen har de skabt en ordning, der har givet Victor mulighed for at genfinde motivationen og komme i praktik i en griseproduktion.
Hvad gør man, når skolen føles uoverskuelig, og lysten til at møde op dag efter dag er forsvundet? Det spørgsmål stod Victor Henriksen med, da han mellem 7. og 8. klasse manglede motivationen for at gå i skole.
”Jeg kunne ikke følge med i skolen, og ordblindheden gjorde det heller ikke nemt. Jeg troede faktisk ikke, jeg ville blive til noget. Fremtiden den så, for at sige det pænt, lidt sort ud,” fortæller Victor.
Vendepunktet kom, da han fik mulighed for at komme i skolepraktik hos produktionsdirektør Nikolaj Kjellerup i deres griseproduktion. Her blev der indgået en aftale, som skulle vise sig at gøre en stor forskel.
”Der blev taget et initiativ til at kontakte de parter, der var omkring Victor. Det var alt fra folkeskole, landbrugsskoler, os som arbejdsgiver og Victors forældre. Han kom herud i skolepraktik i en form for aflastning, hvis man skal være lidt provokerende,” fortæller Nikolaj.
For at ordningen kunne fungere, skulle Victor færdiggøre 9. klasse og derefter sikre sig en læreplads for at få en uddannelse. Her har de fået undervisningsmaterialet på forhånd, så Victor har kunnet forberede sig forud og dermed følge med.
Og ifølge Nikolaj Kjellerup har ordningen i den grad båret frugt.
“Da Victor kom herud, så vi en ung mand, der fik opgaver, han kunne se sig selv i, og som han kunne løse tilfredsstillende. Det gav ham motivation og blod på tanden.”
”Victor følte, at han passede ind, og han er i dag faktisk så dygtig, at de andre ringer til ham efter hjælp,” fortæller Nikolaj.
Victor selv mærker også forskel.
”Det ændrede sig, da jeg kom på sohold. Der kunne jeg se mig selv ud af det. Hvis man laver et arbejde godt, så er det noget, man kan være stolt af til sidst, fordi man bliver god til det. Det er motiverende,” fortæller Victor.
Forbilleder for ny ordning
Ifølge børne- og undervisningsminister Mathias Tesfaye er Nikolaj og Victors historie et forbillede for regeringens nye juniormesterlæreordning. Her får elever i 8. og 9. klasse mulighed for at tilbringe én til to dage om ugen i en virksomhed, en erhvervsuddannelse, en FGU-institution eller en kommunal ungdomsskole.
I en videohilsen lykønsker Mathias Tesfaye Nikolaj og Victor.
”Tak for at være gået et skridt foran alle andre,” siger han med henvisning til, at Nikolaj og Victor indgik deres aftale, før juniormesterlæreordningen officielt blev lanceret.
Han opfordrer samtidig andre landmænd til at åbne dørene for folkeskoleelever.
For sektordirektør for L&F Gris, Christian Fink Hansen, er Victors historie et klart eksempel på, at dansk griseproduktion ikke kun handler om tal og teknik, men også om mennesker, relationer og fremtidens unge.
”Det er en fortælling om mod, vilje – og ikke mindst, hvad der sker, når erhvervet rækker hånden frem og tager ansvar,” udtaler han.
Stort tillykke til Nikolaj med prisen for Årets Særlige Indsats og ikke mindst til Victor!