28. august 2014

Erfaring Nr. 1410

Viden til salg

Ekspertgruppe hjemmeblandermanagement har demonstreret en ny model for udbredelse og salg af viden til svineproducenter ved hjælp af rådgivere. Modellen vurderes at kunne udbredes til andre managementværktøjer og til de enkelte rådgivningsenheder.

Der er demonstreret en ny model for udbredelse og salg af viden til svineproducenter. Essentielt for modellen er, at rådgiverne afvikler individuelle salgskampagner suppleret med løbende kompetenceudvikling og opfølgning. Modellen resulterede i en større udbredelse og anvendelse af hjemmeblandermanagement.

Modellen havde hjemmeblandermanagement som fokusområde og vurderes at kunne udbredes til andre managementværktøjer eller i tilpasset form til de enkelte rådgivningsenheder. Udbredelsen blev målt ved spørgeskemaer til svineproducenter som var hjemmeblandere, og som enten havde fået kendskab til hjemmeblandermanagement (kendskabsgrad) eller havde taget det helt eller delvist i anvendelse (anvendelsesgrad).

Demonstration af modellen har affødt læringspunkter, som kan inddrages ved brug i andre rådgivergrupper. Den direkte effekt var, at der blev udsendt 172 spørgeskemaer til kendskabsgrad, heraf blev 122 besvaret og godkendt. Tilsvarende blev der udsendt 69 spørgeskemaer til anvendelsesgrad, heraf blev 51 besvaret og godkendt.

Otte svinerådgivere, alle eksperter i hjemmeblandermanagement, udarbejdede en individuel handlingsplan for en kampagne for udbredelse af hjemmeblandermanagement. Sideløbende med afvikling af kampagnen gennemgik rådgiverne et kompetenceudviklingsforløb, der blandt andet omhandlede salg, DISC-profiler og kundedialog. Rådgivernes ledere medvirkede med opfølgning på handlingsplanen, og de blev løbende informeret på målopfyldelse via en åben benchmarking. Forløbet varede 7 måneder fra september 2013 til april 2014.

 

 


Institution: Videncenter for Svineproduktion

Forfatter: Else Vils

Udgivet: 28. august 2014

Fagområde: Rådgivningsaktivitet