1. Hvor ofte skal man lave en risikovurdering og handlingsplan?
Risikovurderingen skal afspejle de aktuelle forhold i besætningen. Der er derfor ikke nogen frist for, hvor ofte en risikovurdering skal laves.
Risikovurderingen skal opdateres hver gang, der foretages en ændring i besætningen, som kan have betydning for forekomsten af halebid og de elementer, der indgår i risikovurderingen. Det vil f.eks. sige, hvis ventilationssystemet eller foderautomater i et staldafsnit udskiftes. Det kan også være indførelse af en ny arbejdsrutine, som kan have betydning for forekomsten af halebid.
Risikovurderingen er en del af egenkontrolprogrammet i DANISH, hvilket betyder, at man én gang årligt skal sikre, at risikovurderingen og tilhørende handlingsplan er ajourført.
2. Skal jeg dokumentere haleskader og lave en risikovurdering, hvis grisene ikke halekuperes?
Nej, det skal du ikke.
3. Må man selv som besætningsansvarlig lave risikovurderingen?
Ja, det er dit ansvar som besætningsansvarlig at udarbejde en risikovurdering i besætningen.
4. Må man få sin dyrlæge, rådgiver eller andre til at lave risikovurderingen?
Vi anbefaler, at du altid deltager i udarbejdelsen af risikovurderingen sammen med din dyrlæge eller rådgiver. Din dyrlæge eller rådgiver må gerne udarbejde risikovurderingen, men den besætningsansvarlige har det endelige ansvar, og risikovurderingen skal afspejle aktuelle forhold i besætningen.
5. Skal jeg stadig lave en risikovurdering, hvis jeg har dokumentation for halebid?
Ja, hvis grisene halekuperes, skal der foreligge en risikovurdering. I tilfælde af problemer med halebid har risikovurderingen til formål at få rettet op på de forhold, der forårsager halebid i besætningen.
6. Skal jeg lave en risikovurdering på sektion, stald eller besætningsniveau?
Risikovurderingen skal mindst laves på besætningsniveau, men ved meget forskellige stalde eller sektioner skal der laves en risikovurdering for hver type.
7. Hvornår skal jeg have risikovurderingen på plads?
Fra 1. april 2019 skal der kunne fremvises en risikovurdering med tilhørende handlingsplan.
8. Hvor lang tid har jeg til at bringe tiltag i handlingsplanen i orden?
Der er ikke en absolut frist for, hvornår de forskellige tiltag i handlingsplanen skal være bragt i orden, men der skal indsættes en dato for udbedring af forhold i handlingsplanen. Fristen for udbedringen afhænger af, hvor omfattende ændringerne er. Kræver udbedringen en bygningsmæssigændring f.eks. gulvudformning, ventilationssystem, fodringsanlæg eller lignende, fastsættes tidsfristen for udbedring i forhold til bygningens eller inventarets alder og tilstand. Når et element i handlingsplanen er udbedret, skal risikovurderingen opdateres.
9. Hvornår skal jeg udarbejde en handlingsplan?
Der skal altid udarbejdes en handlingsplan baseret på risikovurderingen. Handlingsplanen kan enten have til formål at redegøre for, hvordan identificerede risici for halebid udbedres, eller hvordan man i besætningen planlægger gradvist at ophøre med halekupering.
Fik du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Niels-Peder Nielsen på telefon 33394409 eller mail
npni@seges.dk eller Helle Pelant Lahrmann på telefon 33394933 eller mail
hla@seges.dk.