Flere internationale medarbejdere på staldgangene
Det er ikke sjældent at høre, at der bliver talt blandt andet ukrainsk eller rumænsk på staldgangene hos en dansk griseproducent. Flere og flere medarbejder i de danske grisestalde har nemlig et andet modersmål end dansk. Sproget kan ofte være en barriere i arbejdssituationer, og det er derfor vigtigt at have øje for en god oplæring af medarbejderne.”Ved oplæringen kan man overveje, hvem der skal stå for den – det kan være ejeren selv, en leder eller en medarbejder, der kan sproget. Hvis man vælger den sidste model, skal man sikre sig, at de får alle de informationer, de skal bruge i oplæringen,” lyder det fra Astrid Lovelady, antropolog og specialkonsulent i afdelingen Arbejdsmiljø, SEGES.
Ifølge tal fra jobindsats.dk er antallet af internationale medarbejdere i branchen ”Landbrug, skovbrug og fiskeri” steget med 38 pct. siden 2011 og ligger i dag på 16.172 beskæftiget i perioden januar til maj 2021. Her var ukrainere og rumænere størst repræsenteret i 2021 med henholdsvis 5.016 og 3.900 beskæftiget. Dernæst kommer landene Polen og Litauen.
Prioritér sproget
Ifølge Astrid Lovelady er der en del, der kommer til Danmark og ikke prioriterer at lære dansk, da de kun forventer at være her et par år. Men ofte bliver det til et længere ophold, og det er værd at opfordre sine medarbejdere til at lære sproget:”Hvis de kun forventer at skulle være i Danmark midlertidigt, prioriterer de ikke nødvendigvis sproget, da ejendommen ofte ligger langt væk fra sprogskolen. Men mange bliver her noget længere end forventet. Derfor kan det være en fordel at opfordre dem til at få danskundervisning til at starte med, da de ellers skal betale for danskundervisningen senere hen, hvilket ofte ikke vil være prioriteret, da mange internationale medarbejdere eksempelvis også sender penge hjem,” siger hun.
Hvis medarbejderne får sprogundervisning i arbejdstiden, kan arbejdsgiverne få lønkompensation. Samtidig foreslår Astrid Lovelady eksempelvis en model, hvor lokale landmænd kan gå sammen for at få en sprogunderviser ud til deres område, så undervisningen ikke ligger langt væk.