I fremtiden kommer der kun til at ses farestier til løse diegivende søer. I den nye dyrevelfærdspakke er der krav om, at nye farestier skal bygges til løse søer. Bekendtgørelsen med detaljer om kravet, herunder overgangsordningen, er nu kommet i høring. Erik Larsen, formand for Landbrug & Fødevarer Sektor for Gris mener dog, at overgangsperioden er for kort. De griseproducenter, der har bygget nye stalde inde for de seneste år, kan ikke nå at få dem afskrevet og nedslidt, før de skal bygge nyt.
”Vi er i bestyrelsen glade for, at politikerne tager fat i nogle af de tiltag, vi har sat i Vision 2050, der er branchen ambitioner for dansk griseproduktion. Jeg er dog ikke tilfreds med, at overgangsperioden kun lyder på 15 år. Det hænger ikke sammen rent økonomisk. Der skal minimum 20 år til en krævende omstilling som denne,” forklarer Erik Larsen.
Også de griseproducenter der allerede har bygget farestier til løse søer, kan komme i klemme. Udspillet til bekendtgørelsen gælder nemlig for alle stalde til farestier og ikke kun dem, der har stier til boks.
Tysk lovgivning for løsdrift
I Tyskland har man også indført lovgivning om løsdrift herunder overgangsordningen, der lyder på 15 år. Her har man samtidig afsat 300 mio. euro til udvikling og modernisering af området. Kravet for stierne lyder her på 6,5 kvm per faresti. For at de nye stier opfylder kravene i andre lande, og at der dermed stadig kan eksporteres grise, kræver det, at der kommer samme krav for stiindretning for alle EU-lande.
”Det har været muligt at søge tilskud til at bygge farestier til løse søer. Men her er der kun blevet brugt 40 procent af tilskuddet. Det skyldes blandt andet, at en del griseproducenter har været usikre på de lovkrav, der vil være gældende for løsdrift i fremtiden. Selvom der nu kommer danske krav, er det vigtig, at de samme krav er gældende for alle EU-lande,” lyder det fra Erik Larsen.
Han tilføjer samtidig, at Landbrug & Fødevarer fremadrettet arbejder for at få fælles regler på området i EU.