Med udgangspunkt i det eksisterende set up for DANISH Produktstandard, er den overordnede og tekniske opbygning blevet evalueret med henblik på, om ordningen i tilstrækkelig grad bidrager med en incitamentsstruktur, der sikrer en større regelefterlevelse, et bedre omdømme for branchen samt et styrket og troværdigt DANISH koncept.
”DANISH Produktstandard er med til at sikre markedsadgang og ved uvildige kontrolbesøg bidrage til og dokumentere, at vi lever op til lovgivningen og branchekravene,” siger kvalitetschef for DANISH Asger Kjær Nielsen, Landbrug & Fødevarer.
”Derfor er det vigtigt at ordningen hele tiden er opdateret, og lever op til de krav, der kommer fra markederne i hele verden,” siger Asger Kjær Nielsen.
Få ændringer
Efter en grundig evaluering af DANISH-ordningen, bliver der ikke store ændringer at mærke for den enkelte griseproducent. Der kommer en mere tydelig opdeling mellem de administrative- og produktions-relaterede kravpunkter. Hvis man har afvigelser, kan der som noget nyt følges op med hurtige fokuserede genbesøg, såkaldte spotaudits, der kun fokuserer på det område, man havde en afvigelse inden for. Man kan også få stillet krav om rådgivningsbesøg, der udløses, hvis man har gentagne afvigelser inden for områder, som har et særligt fokus, eksempelvis dyrevelfærd.
Bredt sammensat gruppe
Det er styregruppen bag DANISH Transport- og Produktstandard, der i marts 2022 nedsatte en arbejdsgruppe repræsenteret af hele branchen og værdikæden.
”Den nye version af DANISH Produktstandarden er netop godkendt af DANAK, der er det nationale akkrediteringsorgan i Danmark, så nu er vi klar til at implementere de nye tiltag, så den nye version kan træde i kraft 1. juli 2023,” siger Asger Kjær Nielsen.