10. juni 2021

Smittebeskyttelse: Derfor bliver dyretransporter vasket og desinficeret

28.000 dyretransporter bliver hvert år vasket og desinficeret ved en af de tre DANISH-godkendte rengørings- og desinfektionspladser. Det skal nedsætte risikoen for, at der kommer sygdomme fra udlandet ind på danske bedrifter.

Sygdomme som afrikansk svinepest og mund- og klovsyge skal holdes ude af Danmark. DANISH Transportstandard er et af de første bolværker i kampen mod dette. Blandt andet ved udstedelse af certifikater til dyretransporter, som kommer fra udlandet til Danmark. Certifikatet fortæller, hvor længe transportbilen skal være i karantæne, før den må køre til en dansk besætning.

For at dyretransporten kan få et certifikat, skal den have en ekstra vask og desinfektion. Men først skal bilen igennem et syn, hvor det bliver kontrolleret, at bilen er helt ren.

Syn af biler før vask

Det kan måske lyde ironisk, at biler skal være rene, når de kommer til en af vaskepladserne. Men det er et EU-krav, at dyretransporter bliver vasket og desinficeret umiddelbart efter aflæsning af dyr.

”Kravet er indført, for at nedsætte risikoen for at smitte så at sige bliver kørt rundt i Europa. For at sikre at lovgivningen overholdes, syner vi derfor alle biler, når de ankommer til en vaskeplads. Ofte er det en med-arbejder fra SEGES, som vil lave synet, inden bilen kan køre ind og blive vasket og desinficeret,” siger Asger Kjær Nielsen, kvalitetschef hos SEGES.

Se, hvordan syn, vask og desinfektion foregår på de tre DANISH-godkendte vaske- og desinfektionspladser. Og hør, hvad chaufførerne siger til det ekstra tjek og rengøring.

Præventiv effekt

Der er dagligt biler, der bliver afvist, fordi de ikke er rene nok. Men langt de fleste kan komme igennem det ca. 30 minutter lange syn. Her bliver bilen gennemtjekket fra lastrum til drivbrætter.

”Mange har gjort bilerne tilstrækkeligt rent, når de kommer til Danmark. Jeg tror på, at netop vores syn har en præventiv effekt på sigt,” siger Asger Kjær Nielsen.

Han fortæller, at der en enkelt gang har været en bil, som måtte forbi syv gange, inden den blev godkendt til at blive vasket og desinficeret.

”Det er spild af tid for både chauffører og personalet ved vaskepladsen. Men vi er grundige – uanset hvor mange gange man har forsøgt at komme igennem,” fortæller han.

Vask og desinfektion

Efter synet kører bilen ind i vaskehallen, hvor både maskiner og personale vasker og desinficerer. Derefter skal den vente i 10 minutter, før chaufføren kan få sit certifikat og køre enten til et samlested eller en dansk bedrift.

Nyhedsbrev

Hold dig opdateret om dansk griseproduktion og Noteringen. Modtag nyhedsbrevet hver torsdag. Udfyld e-mail, navn og arbejdsplads/virksomhed.

Når du tilmelder dig, vil du modtage en e-mail med et bekræftelseslink. Du modtager først nyhedsbrevet, når du har bekræftet din tilmelding.

* Skal udfyldes

Dit samtykke til at modtage det ugentlige nyhedsbrev kan du til enhver tid tilbagekalde ved at afmelde dig nyhedsbrevet eller kontakte os på gris@lf.dk.

Landbrug & Fødevarer Sektor for Gris behandler dine personoplysninger som beskrevet i Landbrug & Fødevarers privatlivspolitik.